Is een plug-in hybride kopen als onderneming nog interessant?
26 september 2022
Is het vandaag nog fiscaal interessant om voor een Plug-In-Hybride te kiezen?
VIDEO
CarMatch zocht het voor je uit, en ja hoor, dat is het zeker. Elke Plug-In-Hybride* die wordt besteld voor 1 januari 2023 geniet van alle fiscale voordelen:
De fiscale aftrekbaarheid van de fossiele brandstof (benzine of diesel) blijft op maximaal 100%
De aftrekbaarheid van het voertuig en de voertuigkosten blijven op maximaal 100%
Verder geniet je van enkele side-effects van de lage CO2 uitstoot:
Een laag persoonlijk Voordeel Aller Aard (VAA - enkel gebaseerd op leeftijd en cataloguswaarde) doordat de CO2 waarde bij een "real hybrid" lager ligt dan de referentiewaarde.
Een lage solidareitsbijdrage (ook wel CO2-bijdrage genoemd) voor de werkgever/onderneming, namelijk de minimumbijdrage van €20,83 (2022).
Je leest het goed, we spreken telkens over de besteldatum van het voertuig, niet de inschrijvings- of factuurdatum. De overheid erkent de enorme leveringsmoeilijkheden die momenteel heersen binnen de automarkt. Voor de bepaling van het fiscale regime kijkt ze daarom naar de besteldatum van het specifieke voertuig.
De uitdoofregeling
Bestelling tussen 01/01/2023 en 30/06/2023
Tot op heden zijn de brandstofkosten aftrekbaar voor hetzelfde percentage als de aftrekbaarheid van het voertuig. Hier wordt een wijziging aangebracht, en de maximale aftrekbaarheid van fosiele brandstoffen (benzine of diesel) voor voertuigen besteld na 31 december 2022 wordt gelegd op 50% . Voor elektriciteit veranderd er niets.
Bestelling vanaf 01/07/2023
De uitdoofregeling is van toepassing. Deze is erop berekend om vanaf aanslagjaar 2025 de maximale aftrekbaarheid van voertuigen die een vorm van fossiele brandstof hebben, te verlagen met 25% per jaar.
Wat gebeurt er dan concreet als je een Plug-In-Hybride wagen besteld op 1 juli 2023? De wagen zal nog steeds 100% aftrekbaar zijn in het aanslagjaar 2023 en 2024. In aanslagjaar 2025 zal de wagen nog voor 75% aftrekbaar zijn, aanslagjaar 2026 voor 50%, aanslagjaar 2027 voor 25%. In het aanslagjaar 2028 is de Plug-In-Hybride wagen niet meer aftrekbaar van de kosten van de professionele activiteitt of onderneming. Je mag er echter perfect mee blijven rijden.
Een plug in hybride voertuig zal dus nog steeds een stuk interessanter zijn voor de onderneming dan een klassiek voertuig op benzine of diesel, zeker op een kortere termijn.
Welke voertuigen vallen onder dit fiscaal gunstregime?
Het gaat hier specifiek over Plug-In-Hybride voertuigen. Dat zijn voertuigen met een voldoende grote batterij, die je kan "inpluggen" en dus opladen aan de laadpaal en/of het stopcontact. De overheid heeft sinds 2018 ook een definitie van die "voldoende grote batterij", je hebt wellicht al eens gehoord over de term "real hybrid" en "fake hybrid". Even samengevat:
Om van een Plug-In-Hybride voertuig te spreken moet het voertuig beschikken over:
een elektrische batterij met een energiecapaciteit van meer dan 0,5 kWh per 100 kilogram van het wagengewicht
een uitstoot van minder of gelijk aan 50 gram CO2 per kilometer (op basis van de WLTP of NEDC 2.0 waarde)
Concreet betekent dit dat je volgende voertuigen hebt in de markt:
Een hybride voertuig dat niet oplaadbaar is (ook wel MHEV of Mild Hybrid Vehicle genoemd) valt helemaal niet onder dit gunstregime. Deze wordt gewoon gezien als een benzine- of dieselwagen (die misschien iets zuiniger is door zijn technologie).
Een Plug In Hybride voertuig dat niet voldoet aan de richtlijn, is een "fake hybrid"/"valse hybride", kan niet (meer) genieten van het fiscaal gunstregime indien ingeschreven, geleased of gehuurd na 01/01/2018.
Een Plug In Hybride voertuig (PHEV) dat voldoet aan de richtlijn valt onder dit fiscaal gunstregime.
(alle plug in hybride voertuigen die CarMatch in het aanbod heeft zijn real hybrids en kunnen van het gunstregime genieten) .
Mild Hybrid Vehicle (MHEV): een Hybride voertuig dat niet oplaadbaar is en niet onder het gunstregime valt. Deze wordt gewoon gezien als een benzine- of dieselwagen (die misschien iets zuiniger is door zijn technologie).
Fake Hybrid : Een Plug-In-Hybride voertuig dat niet voldoet aan de richtlijn. Deze kan niet (meer) genieten van het fiscaal gunstregime indien ingeschreven, geleased of gehuurd na 01/01/2018.
Plug-In-Hybrid Vehicle / Real Hybrid (PHEV): Een Plug-In-Hybride voertuig dat voldoet aan de richtlijn en dus onder het fiscaal gunstregime valt.
(Alle Plug-In-Hybride voertuigen die CarMatch in het aanbod heeft zijn real hybrids en kunnen van het gunstregime genieten) .
Wat met jouw bestaande Plug-In-Hybride voertuigen?
Net zoals bij voertuigen die je bestelt voor 1 januari 2023, blijven deze hun gunstig fiscaal regime behouden voor zowel de fossiele brandstof als de aftrekbaarheid van het voertuig en de voertuigkosten.
Hoe werkt dit indien ik het voertuig zelf niet aankoop, maar lease of huur?
Geen probleem! Exact dezelfde regels als hierboven gelden, maar dan kijkt de wetgever specifiek naar de datum van ondertekening van de overeenkomst (voor de leasing, renting of verhuur op lange termijn), niet naar de inschrijving van het gehuurde goed.
Deze tekst is gebaseerd op de Circulaire 2021/C/115 over fiscale vergroening van de mobiliteit geblupliceerd op 22.12.2021 door het FOD.
Interesse in een Plug-In-Hybride voertuig? CarMatch heeft steeds een mooie stock aan plug-in-hybride voertuigen beschikbaar. Daarnaast kan je met onze Car Configurator ook je droomwagen samenstellen in de categorie Plug-In-Hybride voertuigen. Wij leveren je droomwagen binnen 3-4 weken.
GA NAAR ons plug-in-hyrbide Aanbod
GA NAAR ONZE CAR CONFIGURATOR